آیا در تصحیح رایتینگ writing تک تک خطاها باید اصلاح شوند؟
این سوال در یادگیری زبان دوم همیشه بحث برانگیز بوده است. اگرچه درست است که اکثر اشتباهات املایی با افزایش مهارت یادگیرنده دیگر تکرار نمیشوند، برخی از اشتباهات – عمدتاً از نوع گرامری – علیرغم تلاش های مکرر برای اصلاح، برطرف نمیشوند. در کلاس آموزش مهارت نوشتن یا رایتینگ (writing) و صحبت کردن یا اسپیکینگ (speaking) هدف اصلی باید ترغیب دانش آموزان به شناسایی و تصحیح خطاهای نوشتاری توسط خودشان باشد. باید در نظر داشت که استفاده از تصحیح و بازielsخورد در کلاس زبان موضوعی پیچیده و در عین حال بخشی حیاتی از تدریس است.
اما چگونه می توان زبان آموزان را اصلاح کرد؟
در بسیاری از موارد، برخی از معلمان ممکن است در هنگام استفاده از تصحیح و بازخورد، تنها بر جنبههای خاصی از زبان مانند دستور زبان، واژگان، تلفظ و املا تمرکز کنند. با این حال، دامنه باید گسترده تر باشد. به عنوان مثال تصحیح و بازخورد می تواند مواردی مانند روانی و انسجام و سازماندهی و توسعه ایده ها را نیز در نظر بگیرد. با توجه به ماهیت پیچیده زبان باید سعی کنیم هنگام استفاده از تصحیح و بازخورد، تمام جنبه های استفاده از زبان را در نظر بگیریم.
علاوه بر این، چگونگی و زمان انجام اصلاح و بازخورد، از اهمیت بالایی برخوردار است. تصحیح و بازخورد را میتوان در سه دسته کلی طبقهبندی کرد: تصحیح خود، تصحیح به وسیله هم کلاسی، و تصحیح و بازخورد معلم به دانشآموز.
۱. تصحیح خود
در این رویکرد دانش آموزان اشتباهاتی را که مرتکب شده اند به تنهایی تصحیح می کنند. این باعث می شود که اصلاح برای دانش آموز به یاد ماندنی تر شود، زیرا آنها اشتباهات خود را برای خود حل می کنند. این امر همچنین به مستقل بودن زبان آموز از معلم کمک می کند و به دانش آموز انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری می دهد. بعلاوه، این روش به دانش آموز کمک می کند تا مسئولیت یادگیری خود را بپذیرد. دانش آموزان یاد می گیرند که حوزه های مشکل خود را تشخیص دهند و آگاهی بهتری از زبان به دست آورند. به عنوان مثال، دانش آموزی ممکن است زمان یک فعل را به اشتباه به کار ببرد و بلافاصله خودش آن را دوباره به شکل درست بیان کند، معلم باید زمان بگذارد تا این خود اصلاحی اتفاق بیفتد و از قطع کردن دانش آموزان در میانه فرآیند ارتباط خودداری کند.
۲. تصحیح به وسیله هم کلاسی
در این رویکرد، دانش آموز با دانش آموز دیگری کار می کند تا اشتباهات خود را تصحیح کند، پاسخ های آنها را بررسی کند، بازخورد بدهد یا سؤال بپرسد. برخی (اگر نه بیشتر) دانش آموزان پذیرش اصلاحات و بازخوردهای همکلاسی خود را آسان تر از معلم می دانند. در این رویکرد در حین کار زوجی یا گروهی، دانشآموزان پاسخها را با هم مقایسه میکنند، تمرینی را با هم انجام میدهند یا افکار خود را در یک فعالیت گفتاری به اشتراک میگذارند. از آنجایی که در این رویکرد آنها در حضور کل کلاس اصلاح نمی شوند، محیط امن تری را تجربه می کنند، به خصوص برای دانش آموزان خجالتی تر یا با اعتماد به نفس کمتر . این دانش آموزان می توانند فرصت بهتری برای تولید و تمرین زبان داشته باشند.
۳. تصحیح و بازخورد معلم به دانشآموز
این احتمالاً رایج ترین روش برای اصلاح و بازخورد در آموزش زبان است. معمولاً شامل شناسایی اشتباهات توسط معلم و ارائه اصلاحات فوری و دقیق همراه با توضیح و مثال می شود. در این روش هدف تشخیص خطاها در مراحل اولیه قبل از تکرار توسط دانشآموزان است. هدف در اینجا اجتناب از تکرار اشتباه است. چرا که اگر دانشآموزی به استفاده نادرست از عبارتی عادت کنذ و آن را برای مدت طولانی تکرار کند، تصحیح آن در آینده سختتر خواهد بود، زیرا قبلاً اشتباه را درونی کردهاست.
روش شرکت در کلاس آنلاین تصحیح رایتینگ Writing
۱. موضوع جلسه را بخوانید،
۲. در حداکثر ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید،
۳. متن خود را در قسمت نظرات ارسال کنید و
۴. در کلاس آنلاین تصحیح رایتینگ از نکات مثبت و منفی نوشته خود و سایر شرکت کنندگان مطلع شوبد و مهارت نوشتن خود را تقویت کنید.
موضوع جلسه اول (۲۷ آبان ۱۴۰۱)

What is your all-time favorite movie and why? Write an essay persuading readers to watch this film.
فیلمی که آن را از همه فیلمهایی که تا به امروز دیده اید بیشتر دوست دارید کدام فیلم است؟ متنی بنویسید و در آن تلاش کنید خواننده خود را متقاعد کنید این فیلم را ببیند.
♦ برای شرکت در کلاس از طریق کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی و تبلت آیفون، نیازی به نصب نرم افزار خاصی نیست. کافی است روی لینک ورود به کلاس که بعد از تکمیل ثبت نام در اختیار شما قرار میگیرد کلیک کنید و به مرورگر خود دسترسی های لازم (میکروفون یا دوربین) را بدهید.
* نکات مهم:
۱. کلاس به صورت صوتی و تصویری برگزار میشود. در صورت تمایل میتوانید دوربین دستگاه خود را خاموش کرده و به صورت صوتی در جلسه شرکت کنید.
۲. توجه داشته باشید از ۱۰ دقیقه قبل از شروع جلسه امکان ورود به کلاس را خواهید داشت و قبل از آن نمیتوانید وارد لینک کلاس شوید.
۳. برای این که دوستان بیشتری امکان حضور در کلاس داشته باشند و در عین حال کیفیت کلاس نیز حفظ شود، ثبت نام به دو صورت حضور صوتی/تصویری و حضور به صورت متنی (گفتگو با اعضای کلاس در قسمت چت کلاس) انجام میشود.
4. حضور متنی برای دوستانی که علاقمند هستند در محیطی که در آن گفتگو به زبان انگلیسی انجام میشود حضور داشته باشند بسیار ایده آل است. در چنین حالتی از اشتباهات دیگران می آموزند و از دانش زبانی آنها نیز بهره میبرند. همچنین این نوع از حضور به آنها کمک میکند با داشتن فرصت بیشتر برای فکر کردن جملات خود را بسازند و با دیگر اعضای کلاس و معلم به صورت نوشتاری حرف بزنند و رفع اشکال نیز بشوند.
